Przejdź do: treści | menu

Pozycjonowanie serwisów www

Ile osób tak naprawdę obejrzy Twój serwis www? Jeśli nie promujesz go w jakikolwiek sposób to jest co najwyżej przedłużeniem papierowej wizytówki bo jego audytorium jest ograniczone do osób, które sprawdzały adres strony widoczny na wizytówce. Ile wizytówek możesz rozdać? Jeśli dodatkowo adres serwisu obecny jest na ulotkach, katalogach, w ogłoszeniach prasowych to ilość potencjalnych odbiorców rośnie, ale tylko do wysokości nakładu jaki mają papierowe materiały promocyjne. Oczywiście uważasz, że skoro istnieją wyszukiwarki to na pewno bez problemu internauci znajdą Twoją stronę np. w Google. Otóż nie jest to tak oczywiste. W tym przypadku nie można liczyć na łut szczęścia bo stron z Twojej branży są tysiące. Tymczasem 50% wyszukujących klika tylko w pierwszy wynik wyszukiwania, 80% maksymalnie w trzeci. Jeśli Twój serwis zawiera wyjątkowo dużo treści to jest wprawdzie szansa, że ktoś trafi tam wpisując niszowe słowa kluczowe (tzw. "długi ogon"), ale większość firm posiada tylko niewielkie wizytówki w sieci.

Wolny rynek ma to do siebie, że nie znosi próżni i wszelkie nisze są szybko zapełniane. Odpowiedzią na pęd ku pierwszym miejscom w wyszukiwarkach jest pozycjonowanie. W skrócie są to techniki mające na celu podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwania. I są skuteczne ponieważ zdecydowana większość stron z pierwszej dziesiątki na konkurencyjne frazy kluczowe jest pozycjonowana przez zawodowców. Powiedzmy sobie wprost - nie korzystając z tych technik nie masz szans na pierwszą dziesiątkę, chyba że jesteś np. jedynym prawnikiem w pięciotysięcznym mieście. Teoretycznie można zająć się tym samemu, jednak wymaga to sporej wiedzy i jeszcze większego nakładu pracy. To tak jak z księgowością. Teoretycznie każdy może to robić sam, ale nakład czasu zazwyczaj przekracza możliwości małej firmy i zlecamy usługi księgowe profesjonalnym biurom rachunkowym.

Z naszych obserwacji wynika, że większość firm ogranicza swoją promocję dodając dane firmy do klasycznych baz firm, takich jak np. Panorama Firm. Jednak pozycjonowanie może przynieść większe korzyści. W Panoramie Firm obok Twoich danych widoczne są niemal wszystkie firmy konkurencyjne z Twojego rejonu, a płacisz za samą obecność w katalogu niezależnie od tego czy ktoś Cię znajdzie. To tak jakby Google pobierał opłaty za samo dodanie strony do indeksu wyszukiwarki. W wiekszości umów o pozycjonowanie płacisz dopiero za zajęcie przez Twój serwis www pozycji w pierwszej dziesiątce i jest to bezpośredni link do Twojej strony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Co więcej, przez odpowiednie działania można wpływać na jego pozycję (w PF Twoja pozycja zależy od układu alfbetycznego, chyba że dopłacisz jeszcze więcej za wyróżnienie).

Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i ciągłym. Jednorazowa akcja nie ma jakiegokolwiek sensu bo wraz z zaprzestaniem tych działań inni szybko wypchną Cię z zajętego wcześniej miejsca. Samo zaprzestanie działań pozycjonujących stronę www może prowadzić do spadków pozycji. Żadna firma pozycjonująca nie może dać Ci gwarancji zajęcia określonej pozycji ponieważ wyszukiwarka nie jest ich własnością (i certyfikaty Google nijak się do tego mają), ale każda dołoży starań by osiągnąć jak najlepsze rezultaty, zwłaszcza jeśli jest wynagradzana za efekty. Różnica jest tylko w etyce zawodowej, ponieważ niektóre techniki są karane przez Google usunięciem z wyników wyszukiwania. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa lepiej wybrać firmę nie stosującą takich metod pracy.

Jednak korzyści z pozycjonowania są oczywiste, w sytuacji kiedy nie wszyscy wiedzą o takiej możliwości i nie korzystają z tego rozwiązania może to być istotny czynnik przewagi konkurencyjnej.

© 2005-2017 Artscape. Wszelkie prawa zastrzeżone. Google+ Do góry

Strony internetowe, tworzenie i pozycjonowanie stron - Śląsk, Czechowice-Dziedzice, Bielsko-Biała, Pszczyna, Tychy, Katowice