Przejdź do: treści | menu

Strony mobilne

Poniższy tekst powstał kilka lat temu i jest już nieaktualny. Obecnie wszystkie nowo tworzone strony są responsywne w standardzie.

 

W ciągu ostatnich lat nastąpił niebywały rozkwit różnorodnych urządzeń mobilnych, na których również można wyświetlić stronę internetową. Należą tu oczywiście smartfony i tablety, ale z racji rozdzielczości ekranu możemy zaliczyć do tej grupy także netbooki, których spora ilość pozostaje w użyciu.

Typowe wielkości ekranów

Cechą wspólną tych urządzeń, z punktu widzenia twórcy stron www, jest mniejsza niż w przypadku komputerów rozdzielczość ekranu. Typowa wielkość ekranu laptopa 15,4" to 1280x768 pikseli, 15,6" 1366x768 pikseli, a monitora desktopowego nawet 1920x1080 pikseli (i więcej). Wzrost popularności większych ekranów komputerów skłonił twórców stron internetowych do przygotowywania stron pod większe rozdzielczości. Jednak rewolucja jaka dokonała się w urządzeniach mobilnych cofa nas o kilkanaście lat wstecz, gdy najpopularniejsze były monitory kineskopowe z rozdzielczością 800x600 pikseli. Konieczne staje się przystosowanie stron również do mniejszych rozdzielczości ekranu. Wprawdzie na smartfonie można także wyświetlić zawartość większej strony jednak z powodu konieczności powiększania i przesuwania zawartości jest to niewygodne.

Strony responsywne

Obecnie mamy jednak narzędzia pozwalające przygotować serwis pod urządzenia o różnej rozdzielczości bez konieczności wykonania kilku oddzielnych wersji. Przeglądarka w dowolnym urządzeniu sama wybierze i wyświetli wersję strony na nie przeznaczoną. Konieczne jest jedynie zaprojektowanie kilku wersji strony pod najbardziej typowe rozdzielczości.
Oczywiście wersje te będą się od siebie różnić, co wynika z dostępnej dla treści powierzchni ekranu, jednak dzięki optymalizacji sposobu wyświetlania strony do urządzenia przeglądanie strony jest znacznie łatwiejsze.

Porównanie strony bez wersji mobilnej ze stroną responsywną

Jak widać na powyższym przykładzie strona bez wersji mobilnej (po lewej, strona z 2011 roku) jest mniej wygodna do przeglądania na smartfonie niż strona z wersją mobilną (po prawej, strona z roku 2013).

Czy warto zbudować stronę responsywną?

Nakład pracy związany ze stroną responsywną (jak zwykło się je określać) jest większy niż przy klasycznej stronie. Skutkiem tego jest wyższy koszt wykonania. Czy warto? Przy założeniu, że zazwyczaj strona firmowa "żyje" kilka lat (co najmniej 4-5) jest to opłacalna inwestycja ze względu na rosnący trend wykorzystania urządzeń mobilnych. Jeszcze kilka lat temu ze względu na wysokie ceny urządzeń mobilnych mało kto przejmował się tym zjawiskiem (które samo w sobie jest dość nowe) i dziś większość starych stron www jest uciążliwa w użytkowaniu na smartfonach. Jednak wraz ze spadkiem cen urządzeń popularność ich używania do przeglądania stron www będzie rosła.

© 2005-2017 Artscape. Wszelkie prawa zastrzeżone. Google+ Do góry

Strony internetowe, tworzenie i pozycjonowanie stron - Śląsk, Czechowice-Dziedzice, Bielsko-Biała, Pszczyna, Tychy, Katowice